کلاغ، داناترین پرنده
به موزه علوم طبيعي چارده بلوط خوش آمديد
ادبي اجتماعي علمي

کلاغ، داناترین پرنده



کلاغ، داناترین پرنده

کلاغ دانا ترین پرندگان است
وقتی که قابیل هابیل را به قتل رساند، او را رها ساخت و حیران ماند و نمى‏دانست با او چه کند. خداوند دو کلاغ را چنین مأموریت داد که یکى از آنها دیگرى را بکشد و با منقار و پاهایش چاله‏اى براى آن بکند و سپس او را در آن چاله افکنَد. هنگامى که قابیل ملاحظه کرد، آن کلاغ چگونه کلاغ دیگر را مدفون ساخت، دلش به رحم آمد و دوست نداشت عاطفه‏اى کمتر از آن داشته باشد، از‌این‌رو برادرش را در زیر خاک نهان ساخت، حیرت زده و غمگین و پشیمان از کرده خویش با خود گفت: آیا شایسته است که من عاطفه و مهرى کمتر از این کلاغ داشته باشم! این سخن را خداوند سبحان این گونه بیان فرموده است:
فَبَعَثَ اللّهُ غُرَاباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُوَارِی سَوْءةَ أَخِیهِ قَالَ یَا وَیْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَکُونَ مِثْلَ هَـذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِیَ سَوْءةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ[المائدة : 31]
پس از آن خداوند کریم زاغی را (کلاغ) فرستاد (که کلاغ دیگری را کشته بود) تا زمین را بکاود و به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را دفن کند. (هنگامی که دید آن زاغ چگونه زاغ دیگر را پنهان کرد) قابیل گفت: وای بر من ! آیا من نمی‌توانم مثل این کلاغ باشم وجسد برادرم را دفن کنم؟! پس (سر انجام از ترس رسوائی و بر اثر فشار وجدان، از کرده خود پشیمان شد و) از زمرۀ افراد پشیمان گردید .

کلاغ مرده را دفن می‌کند
چرا خداوند پاک کلاغ را برای آموختن خاک‌سپاری مرده به انسان می‌فرستد ؟ اکتشافات انجام شده روی پرندگان نشان می‌دهد که کلاغ داناترین پرندگان است و ویژگیهائی دارد که آن‌را از دیگر پرندگان جدا می‌کند. از مهمترین آنها یکی اینکه حجم مغز آن نسبت به سایر پرندگان بزرگتر است، و دیگر این که مرده خود را در خاک دفن می‌کند. وقتی یکی از کلاغها می‌میرد، کلاغ دیگر با منقار و چنگالهای خود گور می‌کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را گرد می‌کند و به کنار بدن آن می‌آورد (مثل انسانها) و پس از آن مرده را با احترام بلند می‌کند ودر قبر خود می‌گذارد و بعد روی آن خاک می‌ریزد. حتی کلاغی که مرتکب گناه می‌شود و در دادگاه کلاغان گناهگار حساب شده و به اعدام محکوم می‌شود نیز پس از کشته شدن با منقار دیگران توسط یکی از کلاغها برای خاک‌سپاری برده می‌شود و به همان ترتیب به خاک سپرده می‌شود.

باید مرده در خاک دفن شود
فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به این معنی است که مرده می‌بایست به خاک سپرده شود. مرده ضمن اینکه خوراکی برای درندگان می‌شود و می‌گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگامی‌که تحلیل می‌رود و در جو پراکنده می‌شود بیماریهائی را ایجاد می‌کند. بنابراین چنانکه آیه مطرح نموده، دین از دیر زمان به انسان یاد داده است که مرده را می‌بایست به خاک سپرد.

کلاغها واحساسات خانوادگی
کلاغها در احساسات خانوادگی و علاقه به جنس مخالف خیلی جلو هستند.
از تعدد زوجات پرهیز دارند و نسبت به زن و خانواده همیشه وفادارند. به همین سبب تنها جرم غیر قابل بخشش میان آنها رفیق گرفتن کلاغ ماده است.
جلسه محاکمه کلاغها پرشورترین و پر سر و صداترین جلسات محاکمه پرندگان و حیوانات است و کلاغ متهم و محکوم اگر توانست فرار می‌کند و اگر نتوانست کلاغها دسته جمعی اعدامش می‌کنند.
تنبلی نیز میان کلاغها گناه محض است.

کلاغها در برابر آینه قابلیت خودشناسی دارند
انسان تا به حال بر این باور بود که تنها موجودی است که دارای خودآگاهی است اما طبق بررسیهای جدید کلاغ به عنوان اولین نمونه پرنده‌ای شناخته شده که نسبت به خود آگاهی دارد. پیش‌ازاین نیز دانشمندان کشف کرده بودند که اکثر شامپانزه ها و اورانگوتانها نیز دارای این توانایی هستند.
محققان برای مشخص کردن واکنش پرندگان نسبت به حرکات خودشان بر روی 5 دسته از پرندگان رام شده مطالعاتی به عمل آوردند. در این آزمایشها دانشمندان برچسبهای زرد و قرمزی را بر روی بدن پرندگان وصل کردند به نحوی که در آینه قابل دیدن باشد.
کلاغ تنها پرنده ای بود که نسبت به این برچسبها واکنش نشان داد و سعی کرد به کمک منقار و چنگالهایش به آنها دسترسی پیدا کند که در چندین مرحله موفق به انجام این کار شد و این بدان معنی بود که این پرنده نسبت به خود شناخت داشته و این برچسبها را عوامل زائدی بر روی سطح بدن خود دیده است. این واکنش زمانی که برچسب سیاه جایگزین برچسبهای قبلی شد به وجود نیامد و پرنده توجهی به آنها نکرد.
محققان اعلام کردند اگرچه این نتایج ادعایی مبنی بر وجود میزان خود آگاهی در این پرنده به اندازه خود آگاهی انسان ندارد، اما نشان می‌دهد که کلاغها تنها نوع در میان پرندگان شناخته‌ شده‌اند که نسبت به خود شناخت دارند و واکنش نشان می‌دهند.

کلاغ از نظر علمی
کَلاغ که در زبان پهلوی  بدان warag گفته می‌‌شده پرنده‌ای  است از راسته گنجشک‌سانان (سبکبالان)  و از دسته شاخی‌نوکان و خانواده کلاغیان (Corvidae) که دارای قدی متوسط (به جثه یک مرغ خانگی) و پرهای سیاه در قسمت سر و بال و دم و گردن  است ولی در ناحیه پشت و شکم دارای پرهای خاکستری مایل به سفید است و آنها را «کلاغ سیاه» یا «زاغ سیاه» می‌گویند. منقار کلاغ نسبتاً بلند و قوی است. کلاغ تقریباً همه چیز خوار است. نام دیگرش در پارسی «کراکر» است. خوراکش حشره و جانوران کوچک است. بسیار می‌‌زید و در دین اسلام  خوردن گوشتش حرام  است. کلاغ از حیوانات باهوش است. برای نمونه اگر تکه نان خشکی به چنگ آورد که نتواند آن را خرد کند بدون تأمل آن را به منقار گرفته، خود را به نزدیکترین جوی آب می‌رساند و با حوصله فراوان آن را آن‌قدر در آب نگه می‌دارد تا قابل خوردن گردد. همچنین کلاغها برای تفریح سایر حیوانات را آزار می‌دهند. علاوه بر این کلاغ پرنده‌ای است که کمتر کسی آن را در هنگام جفتگیری در انظار عمومی دیده است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوع : <-CategoryName->


نويسنده :HD در تاريخ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:,

مترجم سایت

مترجم سایت